Ξεκαθαρίζει το τοπίο στις κατασκευές

cutout_128793_teaser_big_complete_1Η ανυπαρξία κατασκευαστικού αντικειμένου τα τελευταία πέντε χρόνια έχει αλλάξει πλήρως το τοπίο στον κλάδο των κατασκευών, όπου άλλοτε κραταιοί κατασκευαστικοί όμιλοι, εισηγμένοι στο Χρηματιστήριο, έχουν ενταχθεί στο άρθρο 99. Την ίδια στιγμή, το 40,2% των κατασκευαστικών παρουσίασε ζημιές το 2011, ενώ 37 εταιρείες έχουν διαγραφεί από τα εργοληπτικά μητρώα, σύμφωνα με την εξαμηνιαία έκθεση του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών.

Σε τι προσβλέπουν σήμερα οι κατασκευαστικές

Κατ΄ αρχάς στην τακτοποίηση των οφειλών του Δημοσίου, που αγγίζουν το 1,5 δισ. ευρώ, ποσό που -όπως εκτιμούν στελέχη των κατασκευών- θα αποπληρωθεί μέχρι τον επόμενο Απρίλιο. Ήδη, μέχρι το τέλος της χρονιάς, μικρό τμήμα των -συνδεδεμένων με έργα σε ΟΤΑ και Δήμους- εξοφλήθηκε, ενώ μέχρι την άνοιξη, εκτιμάται ότι το Δημόσιο θα έχει αποπληρώσει το σύνολο των χρεών προς τον κατασκευαστικό κλάδο που υπολογίζεται στο 1,8 δισ. ευρώ.

Restart

Επίσης, εάν το εγχείρημα της επανεκκίνησης των εργασιών στους τέσσερις οδικούς άξονες στεφθεί με επιτυχία, από τα τέλη της άνοιξης, θα επαναλειτουργήσουν σταδιακά τα, ανά την Ελλάδα, εργοτάξια. Στα τέσσερα έργα παραχώρησης (Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ε-65) αναμένεται να απασχοληθούν και μικρότερες τεχνικές εταιρείες, ως υπεργολάβοι.

Το «restart» θα σημάνει την έξοδο από το τούνελ τόσο για τους εγχώριους κατασκευαστικούς ομίλους Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P Άβαξ, Αθηνά, όσο και για τις ξένες εταιρείες, που συμμετέχουν στις κοινοπραξίες, όπως η γαλλική Vinci Concessions, η γερμανική Hochtief και οι ισπανικές ACS Group και Ferrovial.

Η αγορά φαίνεται να προεξοφλεί την επανέναρξη των κατασκευαστικών εργασιών, με τις μετοχές των τριών μεγάλων του κλάδου να καταγράφουν σημαντική ενίσχυση -που οφείλεται βέβαια και στην απομάκρυνση της δραχμοφοβίας- σε επίπεδο έτους (μεταβολή 81% για την Ελλάκτωρ, 290% για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και 178,6% για την J&P Άβαξ).

Νέα έργα

Η ανάληψη από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε κοινοπραξία με την Impregilo της κατασκευής του Κέντρου Πολιτισμού του ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», έργο προϋπολογισμού 566 εκατ. ευρώ, δίνει «αέρα στα πανιά» της εισηγμένης, σε μία στιγμή που επικρατεί άπνοια στις κατασκευές.

Για την Ελλάκτωρ, τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων και οι μεταλλευτικές δραστηριότητες λειτουργούν, ως ένα βαθμό, ως αντίβαρο, μέχρι να υπάρξει οριστική λύση στα μεγάλα οδικά έργα.

Για την J&P Άβαξ το έργο της επέκτασης του Μετρό προς τον Πειραιά, ύψους 515 εκατ. ευρώ, αποτελεί σημαντική «ανάσα». Και η εκτέλεσή του σε κοινοπραξία με την γαλλική Alstom Transport και την ιταλική Ghella σηματοδοτεί νέες δουλειές για την πρώτη και την είσοδο στην ελληνική αγορά για τη δεύτερη.

Παράλληλα, εάν η ΑΕΓΕΚ κατασκευαστική ξεπεράσει τα σοβαρά προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζει, θα καταφέρει να φέρει σε πέρας τον οδικό άξονα Άκτιο – Αμβρακία και το Μετρό Θεσσαλονίκης και να παραμείνει «πάνω από το νερό». Αντίθετα, εάν επιβεβαιωθούν τα σενάρια για την πώληση της εταιρείας από τις τράπεζες, η κατασκευαστική θα εγκαινιάσει μία νέα δύσκολη περίοδο.

Μέχρι την επανεκκίνηση των οδικών αξόνων, το υπουργείο προσπαθεί να εξασφαλίσει πιστώσεις για μικρότερου μεγέθους έργα, όπως η αναβάθμιση της παλαιάς εθνικής οδού Ελευσίνας – Θήβας. Για τη δημοπράτηση του τελευταίου, χθες, το αρμόδιο υπουργείο ανακοίνωσε ότι ενέκρινε πίστωση 45,5 εκατ. ευρώ. Το έργο αφορά στη βελτίωση της αρτηρίας της Παλαιάς Εθνικής Οδού Ελευσίνα (Μάνδρα) – Θήβα σε μήκος 18 χλμ. περίπου, στη διαμόρφωση οκτώ ισόπεδων κόμβων καθώς και του υφιστάμενου κόμβου Βιλλίων.

Από την άλλη πλευρά, στις ελληνικές καλένδες, ελλείψει ρευστότητας, παραπέμφθηκε ο άξονας Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη, προϋπολογισμού 500 εκατ. ευρώ και μήκους 60 χλμ.

Όπως και η δημοπράτηση της κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι, του οποίου η πορεία είναι συνάρτηση του «ξεπαγώματος» των τεσσάρων οδικών αξόνων και των εξελίξεων στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων των περιφερειακών αεροδρομίων.

Στο άρθρο 99

Η έλλειψη αντικειμένου και κατ’ εξακολούθηση ρευστότητας οδήγησε στην ένταξη στο άρθρο 99 ορισμένων, άλλοτε κραταιών εταιρειών. Για την Έδραση Χ. Ψαλλίδας, την κατασκευαστική με την μεγάλη τεχνογνωσία στα γεωτεχνικά έργα, η έφεση κατά της απόφασης για μη υπαγωγή στο άρθρο 99 αποτελεί την τελευταία ελπίδα.
Επίσης, για την ΑΤΤΙΚΑΤ που κατάφερε να ενταχθεί στο άρθρο 99, η μάχη για επιβίωση θα είναι εξαιρετικά δύσκολη.

Πηγή: capital.gr

By | 2013-01-22T10:15:59+02:00 January 22nd, 2013|Categories: Γενικά|Tags: , , |0 Comments

Leave A Comment